אירוע טראומטי הוא מצב בו נחשף האדם לחוויה המאיימת על חייו או על שלמותו הגופנית והמלווה בחרדה עזה ובתחושה של חוסר אונים. בדרך כלל מדובר באירוע שהוא חריג בנוף חייו של האדם, ואשר מופיע בעוצמה גדולה ובפתאומיות... ב"מכה".

דוגמאות שכיחות לאירועים טראומטיים הן: תאונות דרכים, תאונות טבע, מלחמה או פעילות צבאית, ותקיפה פיזית או מינית.

פעמים רבות, לאחר חשיפה לאירוע טראומטי, האדם מתחיל לחוש, לחשוב ולפעול אחרת מכפי שהכיר את עצמו קודם לאירוע. שינוי זה יכול להתבטא בתסמינים נפשיים ובהם:

1. זיכרונות חוזרים ומעוררי חרדה של האירוע הטראומטי. זיכרונות אלו מופיעים בעת ערות ובסיוטים ליליים. לעיתים הזיכרונות של האירוע הטראומטי נחווים כאילו הם מתקיימים שוב, עכשיו בהווה (מה שמכונה flash-back).

2. הימנעות ממצבים היכולים להזכיר או לסמל את האירוע הטראומטי.

3. ירידה בחיות הרגשית המתבטאת בתחושת ניתוק ובהרגשה שהעתיד הוא חסר טעם, צפוי להיות רע, ומייאש.

4. סממני יתר ערות פיזיולוגית ובהם: דריכות יתר, רגישות לרעש, נטייה להיבהל, קשיי שינה וסף גירוי ותסכול נמוכים.

התסמינים הללו יכולים להופיע באופן חלקי או כולם יחדיו. בנוכחות כל התסמינים וכאשר הם בעוצמה משמעותית, מדובר בתסמונת הקרויה: "הפרעת דחק בתר חבלתית" ( Posttraumatic Stress Disorder).

במצבים אלו נוצרת חוויה של "זרות". האדם אומר (לעצמו) על עצמו : "אני לא מכיר את האיש הזה... זה לא "אני" שאני מכיר...". נוצרת מן שפה פרטית, נוצר כמו מסך בינו לבין האחרים והוא לא מצליח להיות קומוניקטיבי. גם לא עם עצמו.

המכון לפסיכותרפיה במרכז אביב מציע גישה טיפולית רב מימדית לסובלים מ"פוסט טראומה", הכוללת טיפולים התנהגותיים-קוגניטיבייים, טיפולים מערכתיים-דינאמיים ושלוב של גישות טיפול אלו.

עוד על הגישה הטיפולית של מרכז אביב ב"פוסט טראומה" ראה במאמר: יש מה לעשות! – על הטיפול הפסיכותרפוייטי בפוסט טראומה

עברת טראומה? אתה סובל מזיכרונות חוזרים ומטרידים של האירוע? פחדים? קשיי שינה?

אל תחכה! פנה אלינו על מנת שנוכל לעזור גם לך!