סכיזופרניה ומחלות פסיכוטיות

סכיזופרניה היא מחלת נפש קשה, הנוטה להיות כרונית המתבטאת בהתקפים פסיכוטיים ובירידה בתפקודים המנטאליים והאישיותיים.

התסמינים הפסיכוטיים, המוגדרים לעיתם כ"סימנים חיוביים" כוללים: מחשבות שווא (רדיפה, גדלות, יחס, שליטה), הזיות (של שמיעה בדרך כלל אך לעיתים גם של ראיה, ותחושה), הפרעה גדולה במהלך החשיבה או הפרעה גדולה בהתנהגות (או קטטוניה).

התסמינים של ירידה בתפקוד המנטאלי והאישיותי, המכונים "תסמינים שליליים", כוללים השטחה של האפקט (הביטוי החיצוני של מצב הרוח), חוסר מוטיבציה, חוסר עניין והנאה, ירידה בסקרנות וירידה ביכולת לתקשורת וקשר בין אישי, דלות במחוות, דלות רגשית ודלות בתוכן הדיבור, הזנחה גופנית וחוסר אכפתיות לגבי המראה, חוסר קשב חברתי, חוסר יכולת להתארגן במשימות וקושי תפקודי בכל התחומים.

הטיפול במחלת הסכיזופרניה, בראשיתו, עסוק במניעת פסיכוזה, דבר הנעשה בעזרת טיפול תרופתי בתכשירים נוגדי פסיכוזה. מדובר בקבוצת תרופות די גדולה, שבשנים האחרונות התווספו לה תרופות רבות שפרופיל תופעות הלוואי שלהן הוא קל, יחסית. יחד עם זאת, הטיפול התרופתי אינו עוזר באופן ממשי לתסמינים השליליים, שהם, למעשה, מה שמביא למגבלה התפקודית הגדולה ולנכות.
עם זאת, טיפול פסיכולוגי-שיקומי יכול להביא לשיפור התפקוד ושיפור ההתמודדות עם המחלה ועם דרישות החיים.

במרכז אביב, אנו יכולים לסייע באיזון תרופתי עם מינימום של תופעות לוואי, וכן אנו מציעים טיפול פסיכואנליטי-שיקומי, העוסק בפן המציאותי, אך גם בפן הרגשי, והבין אישי של הסובל ממחלה זו, ואשר נמצא מתאים, מתוך ניסיוננו, לעבודה שיקומית במצבים אלה.

סובל ממחלת נפש? מרגיש שאינך מצליח להשתלב, להסתדר?

פנה אלינו על מנת שנוכל לעזור גם לך!