הפרעת קשב במבוגרים - טיפול

הטיפול הנכון בהפרעת קשב במבוגרים הוא טיפול משולב, הכולל טיפול תרופתי, אימון והכוונה לאסטרטגיות למידה והתמודדות, וטיפול פסיכולוגי לסיוע בפן הרגשי – בין אישי.

הגישה לטיפול המשלבת טיפול פסיכולוגי עם אימון לאסטרטגיות למידה נקראת אימון נוירופסיכולוגי – גישה ייחודית שפותחה במרכז אביב לטיפול בהפרעות קשב במבוגרים, גישה שהוכיחה עצמה במקרים רבים כמסייעת לשפר באופן מרשים את ההישגים הלימודיים (ראה/י עוד בנושא זה במכון לפסיכותרפיה).

באשר לטיפול תרופתי: מטרת הטיפול היא סימפטומאטית, כלומר הכחדת התסמינים. התרופות היכולות לעזור בהפרעת קשב הינם, בעיקר, תכשירים ממריצים.

פעולת התכשירים הממריצים נעשית, כך נראה, דרך הגברת פעילות הדופמין במוח, מה שכנראה מתגבר על החסר בפעילותו, העומד בבסיס ההפרעה. ההבדלים בין התכשירים קשורים הן לסוג החומר הפעיל והן למשך שחרורו – מה שקובע את משך זמן הפעולה שלו. לא כל התכשירים מצויים בפנקס התרופות בישראל, אך את רוב התכשירים שאינם רשומים ניתן להשיג באמצעות אישור מיוחד (אישור לשימוש בתכשיר שאינו רשום - טופס 29ג. ) וביבוא אישי של בתי המרקחת העוסקים בכך.
תכשירים ממריצים יכולים לסייע להפגת הסימפטומים או להקלה ניכרת ביותר מ- 80% מן הסובלים מהפרעת קשב. עם זאת, אלו תרופות היכולות לגרום לתופעות לוואי שהשכיחות בהן הן כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות, ירידה בתיאבון וקשיי שינה. חשוב לציין כי יתכנו גם תופעות לוואי חמורות יותר כמו: יתר לחץ דם, הגברת הסיכון להפרעה איסכמית בלב ועוד. על כן, מומלץ שלא ליטול תרופות אלו ללא מעקב רפואי רצוף.

חשוב להדגיש כי לא מומלץ להתחיל בטיפול בממריצים קודם לאבחון ברור ומלא כי אכן מדובר בהפרעת קשב.

תכשירים אחרים היכולים לסייע בטיפול בהפרעת קשב כוללים תכשירים המיועדים לטיפול בהפרעות חרדה ומצב רוח (או נגזרות שלהם) והפעילים בהגברת הזמינות של נוראדרנלין וכנראה גם דופמין במוח.

אתה סובל מהפרעת קשב?

פנה אלינו בהקדם על מנת שנוכל לעזור גם לך!