תפריט
 

חדשות
 

כתובתנו:
רח' אחוזת בית 3 תל אביב
(כניסה ימנית, קומה שניה)


03-6206417
office@avivclinic.co.il

מפת הגעה - לחצו כאן.

_________________

 

       

הפרעת קשב במבוגרים – מה זה?

הפרעת קשב היא הפרעה המופיעה בדרך כלל בשנות הגן או בית הספר, והיא כוללת לרוב ביטויים של קשיי קשב: קושי ביצירת קשב, בשמירה על קשב (מה שקרוי גם ריכוז) ובהסטה יעילה של הקשב. זו הפרעה שכיחה יחסית שנמצאה במחקרי אוכלוסיה בשכיחות של כ-5%.

לחלק לא מבוטל מן המקרים מתלווים גם ביטויים של יתר פעילות הכוללים: אימפולסיביות, אי שקט ויתר פעילות מוטורית (היפראקטיביות), על כן, שמה המלא של ההפרעה הוא: הפרעת קשב ויתר פעילות –  Attention Deficit and Hyperactive Disorder  (או בראשי תיבות: ADHD).

בעבר, ואולי במידת מה גם כיום, לאור הגיל בה היא מתפתחת, עיקר תשומת הלב הנוגע להפרעה זו ניתן לילדים בגיל בית הספר, אולם בשנים האחרונות, לאור העובדה כי עד 60% מהסובלים מהפרעה זו בילדות ימשיכו לסבול בבגרותם מתסמינים של הפרעה זו, ניתנת תשומת לב הולכת וגדלה לאבחון ולטיפול בהפרעה זו גם בגיל המבוגר. יש לציין כי גם עבור מבוגרים מדובר בהפרעה היכולה להביא לפגיעה תפקודית משמעותית בתחום הלימודי-מקצועי ובתחום הבין אישי-זוגי כאחד; ניתן להימנע מכך מאחר וישנם טיפולים טובים יחסית, היכולים להביא לשיפור גדול במצב ואף להפגת התסמינים!

מה התסמינים של ADHD?

על פי מגדיר האבחנות האמריקאי, ה- DSM-IV-tr, על מנת לאבחן הפרעת קשב צריכים להתקיים לפחות שישה מן התסמינים הבאים, בתקופה של שישה החודשים האחרונים לפחות, וקיומם מורגש באופן שכיח, כלומר לעיתים קרובות. התסמינים הם:

• חוסר הקדשת תשומת לב לפרטים, תוך עשיית שגיאות טיפשיות בלימודים, בעבודה או בפעילות אחרת, או דחיינות  (נטייה לדחות דברים).
• קושי לשמור על הקשב למשך זמן במטלות.
• נטייה של האדם להימצא לא מקשיב כשמדברים אליו.
• קושי לעקוב אחרי הוראות או להשלים מטלות, כגון עבודות בי"ס, אוניברסיטה, מטלות בעבודה וכו' (וזאת לא כתוצאה מקושי להבין את המטלות).
• קושי בארגון ותכנון מטלות ופעילויות, עם קושי בתכנון זמן.
• הימנעות או סלידה מעיסוק בפעילויות הדורשות מאמץ או קשב ממושכים (למשל לימודים או ביצוע פרויקט בעבודה).
• נטייה לאבד חפצים הדרושים למטלות או פעילויות (למשל עבודות, כלי כתיבה, ספרים, כלי עבודה וכו').
• נטייה להיות מוסח על ידי גירויים חיצוניים וקושי בביצוע מספר משימות בו זמנית
• נטייה להיות שכחן בפעילויות יומיומיות.

על מנת לאבחן יתר פעילות ואימפולסיביות צריכים להתקיים שישה או יותר מן התסמינים הבאים, וזאת בתקופה של ששת

החודשים האחרונים לפחות, כאשר קיומם מורגש באפן שכיח, כלומר לעיתים קרובות. התסמינים הם:

• בחירה בעבודות ומשימות שהן אקטיביות ובעלות גירויים רבים
• הימנעות מעבודות או משימות עם מעט פעילות פיזית ושדורשות להישאר ישוב על כסא. תחושה של "קוצים בישבן".
• העדפה לעבוד שעות ארוכות או בשתי משרות.
• חיפוש פעילות באופן מתמשך.
• נטייה להשתעמם בקלות.
• חוסר סבלנות.
• קושי לשאת תסכול וסף גירוי נמוך.
• אימפולסיביות, נטייה להחליט החלטות מה"מותן" או אף החלטות לא שקולות. נטייה לענות תשובות לפני תום השאלה, או להתפרץ לאמצע המשפט.
• נטיה להתרגז בקלות ולהגיב בעצבנות.

כאמור, יש הסובלים בעיקר מקשיי קשב בלבד (inattentive-type), יש הסובלים או בקשיי קשב יחד עם יתר-פעילות

דרישות נוספות לאבחנה של ADHD במבוגרים כוללות: קיום ההפרעה או לפחות חלק מתסמיניה, מאז הילדות (אם כי לפרקים קשה לקבוע זאת בוודאות), וכי ההפרעה גורמת לקשיים תפקודיים של ממש המתבטאים ביותר מתחום פעילות אחד (לימודים, עבודה, פעילות פנאי וכו').
חשוב גם להבדיל הפרעה זו מהפרעות קשב ויתר פעילות היכולים להיגרם על ידי הפרעות נפשיות אחרות (דיכאון, חרדה, מצבי משבר ועוד) או הפרעות למידה אחרות (דיסלקסיה, דיסקלקוליה ועוד).  

מה גורם ל- ADHD?

כיום אנו יודעים כי מדובר בהפרעה שיש לה בסיס אורגני-מוחי. עדיין איננו יודעים לתת הסבר מדויק לתהליך הגורם להפרעה זו (כפי שאיננו יכולים להסביר מקרים רבים אחרים של הפרעות נפשיות ונוירולוגיות), אם כי ישנם ממצאים מוחיים האופייניים לסובלים מ ADHD כגון: ירידה בנפחי גרעינים (גרעין הוא ריכוז של תאי עצב במוח) באונה הקדמית-הימנית של המוח ובגודל היחסי של אונה זו, ירידה יחסית בצריכת החמצן והסוכר של המוח בזמן ריכוז (כפי שניתן למדוד במבחני הדמיה), וירידה בריכוז הדופמין במוח (החומר המשמש לקומוניקציה בין תאי עצב). 

יחד עם זאת, ההפרעה אינה נובעת רק בשל הפגיעה המסוימת בתפקוד המוחי. מאחר ומדובר בהפרעה הפוגעת בהתפתחות נפגעים גם הרכישה והתרגול של שיטות למידה ודרכי התמודדות עם משימות. בנוסף, מאחר והיכולת לממש את הפוטנציאל האישי והיכולת לבנות ולקיים יחסים בין אישיים מספקים תלויה בהתפתחות העצמי ובהתנסות הטובה והמספקת ביחסים עם אובייקטים משמעותיים מראשית החיים (הורים, מורים, אחים, חברים), הרי שכאשר יש הפרעות מצטברות והתנסויות שליליות, נוצרת פגיעה במבנה האישיות (עם תחושות של פגיעה בדימוי ובביטחון העצמי, תפישת עצמי שלילית לגבי יכולות וכישורים, ותחושות של חרדה ואיום מפני סיטואציות של מפגש עם הזולת (אנשים או מסגרות) – מה שיכול להוביל גם להתנהגות של מחאה והתבדלות.

אם כך, למרות שבבסיס ההפרעה יש גורם מוחי התפתחותי, הרי לרוב, התמונה הקלינית אינה מוסברת רק על ידי הפגיעה בתפקוד המוחי-קוגניטיבי, ותיקונו פעמים רבות אינו משיג תוצאה מספקת.

איך מאבחנים ADHD?

האבחון, כמו בהפרעות נפשיות וקוגניטיביות אחרות, הוא אבחון קליני ורצו שיעשה על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג העוסקים בתחום זה של הפרעות קשב. עם זאת, יש עזרים משמעותיים לאבחון בדמות מבחנים פסיכולוגיים להערכת קשב, ואימפולסיביות שהם מבחנים קוגניטיביים הבודקים את התפקוד המנטאלי המוחי, ובאופן ספציפי את יכולת יצירת הקשב, שמירת הקשב והיכולת להסיטו באפון מושכל, וכן את האימפולסיביות.

המבחנים הרלוונטיים כיום ניתנים לביצוע בסיוע תוכנת מחשב הבוחנת התגובות לגירוי, והיכולת לתת תשובה אובייקטיבית (בעלת תוקף מחקרי)

במרכז אביב נעשה שימוש בתוכנת מבחנים קוגניטיביים של חברת BRC  -Brain Resource Company - מדובר בסדרת מבחנים שהנבחן עושה על גבי מחשב (עם מסך מגע) ונמשכת כשעה. אבחון ממוחשב זה מאפשר לקבל מידע טוב על תפקודי הקשב ועל נטיה לאימפולסיביות, וכן על תפקודים מוחיים אחרים כגון תפקודים אקזקוטיביים, זיכרון, שליטה מוטורית ועוד. כך שבניגוד למבחן ה-TOVA המיושן, ניתן לקבל כבר מבדיקה בודדת מידע היכול לסייע באבחנה אם מדובר ב- ADHD או לא, ואם ישנם גורמים אחרים היכולים להביא להפרעה בקשב (הפרעות למידה או הפרעות רגשיות).

המבחן מסייע גם להבחין בין תת סוגים שונים של ADHD, ומאפשר בחינה חוזרת של יעילות הטיפול התרופתי – וזאת לגבי פרמטרים קוגניטיביים שונים (כך ניתן לעיתים לראות שטיפול תרופתי משפיע טוב על היכולת לשמירת הקשב, אך מפריע בתפקודים אחרים. במקרה כזה נכון לבחון האפשרויות לטיפול תחליפי).

את המבחן מעבירים ומנתחים נוירופסיכולוגיים מומחים (פסיכולוגים שיקומיים מומחים שעברו הכשרה באבחון נוירופסיכולוגי).

אתה סובל מקשיי קשב וריכוז? לא מצליח להגיע להישגים בלימודים?

פנה אלינו עוד היום על מנת שנוכל לעזור גם לך!

(בכניסה ממכשירי טלפון חכם - לחצו על המספר להתקשרות)


03-6206417


שלחו לנו דוא"ל