הפרעות חרדה – טיפול פסיכיאטרי

בעוד שתחושת פחד או חשש הם מנגנוני הגנה טבעיים שלנו כבני אדם, הרי חרדה היא תחושה מוגזמת של פחד, דאגה או בהלה. לתחושת חרדה מתלווים בדרך כלל אף תסמינים גופניים שונים המבטאים חרדה, וכן, נפוצה תגובה המנעותית לגורמים או סיטואציות היכולות לעורר את החרדה – מה שיכול להוביל להפרעה תפקודית משמעותית, למשל: חרדת טיסות למי אמור לעבוד לעיתים גם בחו"ל, או אגורפוביה (חרדה להתרחק מהבית או ממקום בו ניתן לקבל סיוע רפואי) בסובלים מהפרעת פאניקה.

הפרעות החרדה מוגדרות במספר תסמונות מוכרות, אם כי חרדה יכולה להיות תסמין לא ספציפי ולהופיע בסובלים מדיכאון, משבר או הפרעת הסתגלות.

תסמונות החרדה הנפוצות כוללות את הפרעות הבאות:
- הפרעת בעתה (panic disorder) המתבטאת בהתקפי חרדה קצרים ומוגדרים המופיעים ללא סיבה ברורה, ואשר מתבטאים בסממני חרדה גופניים ובחרדה שמא זהו התקף לב, או שיש סכנת חיים. לכן נוטה, כאמור, להופיע עם אגורפוביה.
- פוביה פשוטה (Simple Phobia) היא חרדה מפני סיטואציה (מקום גבוה, מקום סגור), או חשיפה לגורם (בע"ח כגון עכברים, ג'וקים, או דם), עם התגברות החרדה בחשיפה ונטיה להתנהגות המנעותית על מנת שלא להיחשפ.
- הפרעת דחק בתר חבלתית (PTSD) היא הפרעת חרדה המופיעה בעקבות אירוע טראומטי וכוללת תסמיני שחזור של האירוע, תסמיני הימנעות ו/או ירידה בחיות הרגשית, ותסמיני יתר ערות ודריכות.
- הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) המתבטאת במחשבות טורדניות המעוררות חרדה (להידבק במחלות, לעשות מעשה לא מוסרי), ובטקסים כפייתיים שנועדו להרגיע את החרדה (כגון" רחיצת ידיים כפייתית, אמירת מילים "מרגיעות" באופן כפייתי, בדיקות, שמירה על סימטריה ועוד).
- הפרעת חרדה כוללנית (GAD) המתבטאת בתסמיני דאגנות וחרדה ברוב תחומי הפעילות, המלוות בתסמינים גופניים סומאטיים של דאגת יתר.

הטיפול בהפרעות חרדה אלה כולל טיפול פסיכותרפוייטי (טיפול בגישתה התנהגותית קוגניטיבית ובדרך כלל גם טיפול דינאמי), וטיפול תרופתי. על הטיפול הפסיכותרפוייטי ראה במכון האבחון.

באשר לטיפול התרופתי, נוגדי חרדה ודיכאון שונים נמצאו יעילים בטיפול בהפרעות החרדה המתוארות, ולטווח הקצר גם תכשירים משריי הרגעה נמצאו יעילים בעיקר בשלב הראשון של הטיפול.

לאור ההבדלים שיש בין יעילות של תכשירים שונים ובין רגישות של בהפרעות חרדה שונות לטיפולים שונים, וכן לאור תופעות לוואי אפשריות של הטיפול התרופתי, מומלץ כי טיפול זה יעשה תחת השגחה של פסיכיאטר מומחה.

סובל מחרדות? נמנע מלעשות דברים?

פנה אלינו, כדי שנוכל לכזו את לאה.